woensdag 18 maart 2015

Hoe correleren gouden armbanden en uw kans op buitengesmeten te worden bij De Strik? stoffensoorten uitgelegd. deel 4

Doe aub geen gouden armbanden en dito oorbellen aan,
laat u niet voor de deur van De Strik afzetten door manlief,
en vraag zeker niet met een zuiders accent om korting!
Een mix van dit alles leidt tot het meest spectaculaire wat ik in De Strik al heb meegemaakt.

(En ik ga daar al lang, van in de tijd dat de dinosaurussen nog leefden en de meneren van de strik hun kleine winkeltje die als bijnaam 'de 100 frank de meter' had, elders (maar dichtbij) uitbaatten.)

Meneer Au plus bas, werd woest, furieus, en smeet Madame met haar talons en bontjas, met haar klikken en haar klakken buiten. Al briesend en talloze "schande"en "hoe durfffftttt ze" briesend duwde hij haar de winkel uit.
Never a dull moment at The Strik!
Pas op, het is gene slechte mens denk ik, alleen een serieuze hoek af.


Maar ik nam me voor jullie te helpen, zoveel posts geleden.
Om uw kans om uitgelachen te worden nog wat meer te verminderen:
vandaag de E en F-stofjes!

Maar eerst dit:
Blijkbaar zijn jullie niet errug geïnteresseerd in stofjes winnen.
Vorige week zou degene die de meest verrassende commentaar achterliet een stofje winnen;
Twee! mensen wilden wel graag hun kast bijvullen.
Op de vraag met welke soort stof je het liefste werkt kwam dit hoogst merkwaardige antwoord.
Van Lies: "Wat een leuke give-away!"
Lies scrolde vast van boven naar onder, om snel te antwoorden. Maar sloeg de vraag over.
Heel fris en verrassend!
Je krijgt je stofje eerstdaags in de bus Lies!

Elastische of Stretchstof is een stof die uitrekt.
Elastische stoffen zijn ofwel 2-way stretch of 4-way stretch.
2-way stretch stoffen strekken in een richting, meestal van zelfkant tot zelfkant). 4-way stretch stoffen, zoals spandex , strekt zich in beide richtingen, dwars en in de lengte. [1]
Ze worden gebruikt in zwem- en sportkledij, beha's.
Stretchstoffen stik je best met een speciale stretchnaald.

 Etamine:  Los geweven, licht, beige katoenen weefsel. Voor gordijnen, maar ook voor neteldoek of zeefdoek. Wordt gebruikt bij zeven van gelei.




Faille is een stijvige stof met een ribbelpatroon. Ze wordt vaak gebruikt om chique (lees baljurken) mee te maken. Zware kwaliteit faille wordt ook gebruikt bij meubelstoffering. Oorspronkelijk zijde, maar ook in katoen, wol of synthetisch verkrijgbaar.






Flanel is meestal één- of tweezijdig geruwd katoenen stof.
De stof wordt gebruikt voor beddengoed zoals (hoes)lakens en voor pyjama's en overhemden.






Houden jullie de blog in de gaten?
Er staat vanalles te gebeuren...
Spannend.

12 opmerkingen:

  1. (of misschien puilen de kasten hier al uit van de stof en werd er wijselijk gezwegen ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Jo, en als je dan wel iets zou willen winnen, wat zou dat dan zijn?

      Verwijderen
  2. Ik moest eens goed lachen, leerde weer wat bij én kijk al uit naar wat er te gebeuren staat. Spannend! Over mijn stoffenvoorraad zal ik maar zwijgen zeker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha die Lies, maar wel gewonnen!

    Ik lees met teveel inspanning over de stofjes denk ik?! Want de give away heb ik ook niet gezien...

    Blijf posten hoor, ik leer heel wat bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha die Lies, maar wel gewonnen!

    Ik lees met teveel inspanning over de stofjes denk ik?! Want de give away heb ik ook niet gezien...

    Blijf posten hoor, ik leer heel wat bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik had erover gekeken dat je iets kon winnen, tedju ;-)

    Maar niet twijfelen, Valerie, je stoffenalfabet is interessant en welkom! Onlangs kwam ik nog deze 'huh?'-stoffen tegen: gabardine en neopreen. Voilà, we zitten al bijna aan de 'G'...
    Oh ja, die stof met gaatjes waarover ik je sprak is 'ajour', maar als ik het goed begrijp is dat geen soort stof maar een weeftechniek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gabardine is voor volgende week al, Maaike. En neopreen is heel erg in, voor 't moment. Wat men allemaal niet uit duikerspakkenmateriaal maken kan, je staat er van versteld.
      Ajour is ook een breitechniek met allemaal gaatjes.

      Verwijderen
  6. Hier wordt ook errug uitgekeken naar dit stoffenencyclopedietje hoor! ik wilde effe nadenken over een verrassend antwoord, en tja... Vergeten.
    Ik heb alleszins gelachen met je schrijfsel hierboven, én met de reactie van Lies! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ontdek je blog.. en lag al meteen in een deuk :-) . Zeer welkom, die stoffenencyclopedie btw! O en ik woon op een boogscheut van De Strik. Ik ga daar al bijna louter en alleen voor de sensatie :-)

    BeantwoordenVerwijderen