vrijdag 9 januari 2015

een jaar zonder kleren.



Kopen.
Een shopstop.
Vol bewondering volgde ik een jaar de gezellige treinvriendinnen /cursistes hier ten huize,
Freya en Annelies, bij hun Stop Shop 2014.
Wil jij ook weten waarom ze stopten met kleren kopen, hoe ze het volhielden en veel tips krijgen?
Lees dan vooral verder.
Voor wie nood heeft aan nog een extra goed voornemen...



Waarom hielden jullie een stopshop in 2014?

(Freya) Ik had in 2013 al enkele pogingen ondernomen om te stoppen met het kopen van kleren omdat ik zelf bewust probeer om te gaan met afval en met het milieu. Ik was nogal een verwoede en impulsieve shopper: massa's kleren uit de H&M, massa's emotionele aankopen die onaangeroerd in de kast lagen. En tegen begin 2014 heb ik Annelies proberen overtuigen van het samen te doen. Ik heb haar hiermee nogal overvallen maar Annelies is het type vrouw dat rap warm te krijgen is voor een zot plan. En zo was ze op een dagje ook overtuigd: samen gingen we een jaar geen kleren kopen voor onszelf.
 (Annelies) Kort voor nieuwjaar 2014 deed Freya me haar plan uit de doeken. Ik denk dat ze ook beetje raad vroeg, zo van zou ik dat wel doen!  Ik vond het een origineel, nuttig en heel spannend en slim plan. Ik zag ook direct veel mogelijkheden . Ruilen, hercombineren, snuisteren in de kast van tantes, kringloopwinkel, zaken maken. We zouden er niet als sloorkes uitzien. Over die regel waren we het eens !  
Ik ben zelf geen impulsieve shopper en ik weet goed wat ik in mijn kast liggen heb. Maar toch was ik daar veel mee bezig en het bracht ergens ook rust te weten dat ik niets nieuws moest hebben . Ik heb er een week over nagedacht en op 31 dec heb ik JA gezegd! 


Hoe sterk moet je in je schoenen staan om het vol te houden?

(Freya) Ikzelf had het vooral in het begin wel erg moeilijk maar uiteindelijk is het een gewoonte zoals velen waar je vanaf moet. Maar we hebben in de vriendenkring wel een leuke beweging in gang gezet: er wordt kleding geruild, weggegeven, gemaakt. Het is echt super leuk ergens aan te komen en verrast te worden met een "hé maar zeg, ik heb hier nog een trui liggen en die past mij niet: je mag die hebben!". Of bij Valerie naar de naailes te gaan en te horen "hé zeg, ik heb hier een zak kleren die me niet passen: haal er maar uit wat je wil!". Voor alle duidelijkheid: we hebben zelf ook veel weggegeven en gemaakt voor anderen, het is niet dat we nu een jaar geparasiteerd hebben op anderen.
We kunnen ondertussen ook een bèètje onze plan trekken met de naaimachine: en een zelfgemaakt kledingstuk is gewoon veel leuker dan een gekocht. Alleen al omdat je blinkt van trots als je het aandoet.

( Annelies) Ik sluit me aan bij Freya: januari was moeilijk . De eerste weken hielden we in ons hoofd een teller hoe lang we het wel al volhielden , maar na een tijdje werd het gewoon. Ik heb die eerste maand wel een paspop gekocht om de kleren die ik in mijn kast had daar eens op te hangen , nieuwe outfits samen te stellen. Ik was vaak verrast door de nieuwe combinaties die ik nu maakte , maar (uit gewoonte) voordien nooit opgekomen was. Dit jaar heeft me verrassend veel plezier gebracht. Mensen om me heen waren heel begaan, mestten hun kasten ook uit en kwamen soms met een zakske kleren die ze niet meer aandeden of die niet meer pasten. Het kleren gebeuren was dit jaar geen solo gebeuren maar was veel socialer. We hebben een swap gehouden, een blogje bijgehouden om onszelf aan te moedigen. En we hebben wat leren naaien . Daarmee heb ik wel een nieuwe hobby ontdekt die me een beter gevoel geeft dan mijn bankkaart in een betaal terminal steken. Het kost meer tijd, maar het is wijzer.
Ik ben ook wel een emo shopper en er zijn momenten dat ik het echt beu was. Stan had ook zijn lentefeest. Maar op die momenten ben ik iets gaan lenen bij vrienden. Was trouwens ook zeer leuk om eens te mogen neuzen in andermans kast :-) veel lol dus
In nov was ik het erg beu (lievelings jeans en t shirt versleten, kleren beu gezien) maar toen overtuigde mijn omgeving me om vol te houden. 



Zouden jullie het aanraden? Waarom wel/niet?

(Freya) Ikzelf zou het elke shopaholic aanraden omdat je gedurende zo'n jaar (of gedurende 9 maanden, want ik ben geland op 9 maanden... oops) beseft dat zelfs niemand het merkt dat je geen nieuwe kleren hebt. En dat het helemaal niet erg is. Er zijn alternatieven en als ik bovendien onbescheiden mag zijn: het is niet dat we er mottig bijliepen.
 (Annelies) Idd!



Hebben jullie tips of goede raad?

 (Freya) Ik heb ondertussen vooral goede raad voor mezelf: laat de drukke prints en de zotte kledingstukken links liggen en hou het sober. Dan valt het niet zo op dat je dat kleedje al 25 keer eerder aanhad. En lig er vooral niet van wakker dat je een trend gemist hebt: de meeste trends staan de meeste mensen toch niet. Ha!
 (Annelies) Ik zou ook zeggen: koop duurzaam . Goede kwaliteit gaat langer mee.  Liever een stuk minder maar een mooi stuk, dan een berg goedkope brol die je snel mag weggooien..

Wie doet hun na in 2015?
Op de blog van Freya en Annelies kan je nog meer lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten